انواع قابلمه

 برای طبخ غذا و در مواردی حتی برای نگهداری انواع خوراک از انواع قابلمه استفاده می شود. قابلمه ها در ابعاد و اندازه های گوناگون برای مصارف مختلفی استفاده می شوند. این مصارف به طور عمده برای پخت و پز می باشد. در واقع پخت هر غذایی بدون وجود قابلمه میسر نخواهد بود. انواع قابلمه ها دارای انواع متفاوتی می باشند. برای بررسی ویژگی های بی ضررترین قابلمه به مقالات چشمگیر مراجعه کنید.

دسته بندی قابلمه ها

گروه بندی قابلمه ها با توجه به ویژگی های خاصی و با معیارهای مختلفی انجام می پذیرد. یکی از این موارد تقسیم بندی قابلمه ها به دو گروه قابلمه های نچسب و غیر نچسب می باشد. قابلمه های نچسب با نام عمومی تفلون شناخته می شوند اما در مواردی دیگر، این فناوری مواردی مانند سرامیک، گرانیت، استیل نچسب و ... نیز به کار رفته است. در واقع روکش های این ظروف باعث می شوند در هنگام پخت و پزو کار با آن ها تکه های مواد غذایی به کف آن ها نچسبد. در مقابل قابلمه های فاقد این فناوری مقاومتی در برابر چسبیدن ذرات مواد غذایی به کف ظرف نخواهد داشت. به هر حال برای مطالعه ویژگی های بهترین قابلمه برای پخت غذا می توانید به وبلاگ سایت چشمگیر مراجعه نمایید.

انواع مختلف قابلمه ها

گروه بندی قابلمه ها بر اساس جنس

اما در یک تقسیم بندی کلی و فراگیرتر انواع قابلمه را می توان بر اساس جنس آن ها گروه بندی نمود. هر گونه قابلمه ای از هر جنسی دارای تعدادی قابلمه در سایز بندی های متفاوتی می باشند که در اصطلاح به آن ها سرویس قابلمه اطلاق می شود. در این مقاله به این تعریف اجمالی از انواع قابلمه بر اساس جنس خواهیم پرداخت:

  • قابلمه های چدنی: این نوع از قابلمه ها در دو نوع لعاب کاری شده و غیر لعابی در بازار وجود دارند. چدن دارای مقاومت بالایی در برابر واکنش با مواد غذایی است. چدن اصل بسیار سنگین است و قیمت بالایی نیز دارد.
  • قابلمه های گرانیتی: این قابلمه ها دارای ظاهری جذاب می باشند و در شمار قابلمه های نچسب قرار می گیرند. این قابلمه ها قابل استفاده در فر و یخچال می باشند و قیمت مناسبی نیز دارند.
  • قابلمه های مسی: مس به دلیل رنگ زیبایی که دارد همواره مورد توجه قرار گرفته است. انواع قابلمه های مسی علاوه بر استفاده برای پخت و پز دارای شکلی کلاسیک نیز می باشند و برای تزئین در آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مس به دلیل رسانش بالای گرمایی به سرعت حرارت را منتقل می کند. قابلمه های مسی باید هر چند وقت یکبار باید قلع اندود شوند. مس به دلیل واکنش پذیر بودن ممکن است طعم و رنگ مواد غذایی را تغییر دهد.
  • قابلمه های تفلون: این نوع از قابلمه ها دارای بیشترین میزان تقاضا می باشند و تقریبا در همه منازل می توان انواعی از قابلمه های تفلون را یافت. روکش این قابلمه ها به صورت پلی مر ساخته می شود تا با مواد غذایی واکنش ندهد. در مورد این قابلمه ها باید مراقب بود که سطح آن ها دچار آسیب و خراش نشود. زیرا قابلمه تفلون آسیب دیده اگر استفاده شود به شدت برای سلامتی مضر خواهد بود.
  • قابلمه سرامیکی: نقطه قوت این قابلمه ها انواعی از طرح و رنگ های متفاوت است. سرامیک به دلیل طرح و نقش پذیری این اجاره را می دهد که بتوانید این محصولات را در شکل های متفاوت و دلخواه خرید نمایید. سرامیک شکننده است و به عنوان ظروف نچسب به کار می رود. این قابلمه ها قابلیت استفاده در فر و یخچال را نیز دارا می باشند.
  • انواع دیگری از قابلمه ها موجود باشند که استفاده از آن ها به نیاز و بودجه افراد بستگی خواهد داشت. هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند که قبل از خرید حتما باید به آن ها توجه نمود. برخی از این قابلمه ها جنبه پخت و پز نخواهند داشت. سایر قابلمه های موجود در بازار عبارتند از:
    قابلمه پیریکس
    قابلمه روحی
    قابلمه آلومنیوم
    قابلمه استیل
    قابلمه چوبی.
نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن