علت شکستن ظرف پیرکس

ظروف پیرکس از مزایای فراوانی برخوردارند و این مزایا باعث محبوبیت این ظروف پخت و پز در میان دیگر وسایل آشپزخانه شده است. برای مثال با توجه به اینکه ظروف پیرکس خطرات ظروف پلاستیکی را ندارند، شما می‌توانید از این ظروف برای نگهداری غذا در یخچال و به صورت گرم غذا استفاده کنید. لازم به ذکر است که ظروف پیرکس قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و نیاز به شستشوی ویژه‌ای ندارد. همچنین آگاهی از اینکه ظروف پیرکس غیر سمی، بادوام و سازگار با محیط زیست هستند، آشپزی را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند. علاوه بر این، پختن لازانیا در یک ظرف پیرکس به این معنی است که می‌توانید روند پخت را در ظرف مشاهده کنید که این موضوع هنگام آشپزی برای بچه‌ها سرگرم کننده است.

ظرف پیرکس چگونه ساخته می‌شود؟

شیشه پیرکس یک شیشه بوروسیلیکات است که با گرم کردن مواد اولیه مانند ماسه سیلیس و اکسید بوریک در دمای بسیار بالا و برای مدت زمان طولانی ساخته می‌شود. سپس مواد مذاب به انواع مختلف ظروف شیشه‌ای تبدیل می‌شوند. پیرکس برای اولین بار در اوایل قرن بیستم فرموله شد و به ماده مهمی برای کاربردهای گوناگونی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت و مواد شیمیایی دارند تبدیل شده است. این ظروف با توجه به اینکه از شیشه ساخته شده‌اند ممکن است براساس عواملی که در ادامه مطالعه می‌کنید ترک بردارند و بشکند. از مهم‌ترین عوامل شکستن ظروف پیرکس می‌توان به ۳ مورد اشاره کرد:

همانطور که تا کنون متوجه شدیم پیرکس از شیشه ساخته می‌شود و هنگامی که دمای شیشه به سرعت تغییر کند می‌تواند "شوک حرارتی" را تجربه کند. هنگامی که یک ظرف پیرکس به سرعت گرم یا سرد می‌شود، قسمت‌های مختلف آن به میزان متفاوتی منبسط یا منقبض می‌شود و باعث ایجاد شوک حرارتی می‌شود. اگر شوک بیش از حد شدید باشد، ساختار ظرف دچار تغییر می‌شود و هین موضوع باعث خرد شدن و شکستن ظرف پیرکس می‌شود. قابلمه پیرکس را مستقیماً از یخچال یا فریزر داخل مایکروویو یا فر از قبل گرم شده قرار ندهید.

در صورت وجود هر گونه ترک در سطح خارجی ظرف، مانند خراش‌هایی که به دلیل گرم و سرد شدن ظرف پیرکس ایجاد می‌شوند، این ترک می‌تواند در ظرف حرکت کنند و به یک ترک بزرگ در سطح ظرف تبدیل گردد. با توجه به اینکه ممکن است ظرف پیرکس در حالی که پر از موادغذایی داغ باشد بشکند به شما پیشنهاد می‌کنیم به هیج عنوان از ظروفی که دارای خش و ترک‌های ریز هستند استفاده نکنید.

ظرف پیرکس اگر به صورت مستقیم بر روی منبع حرارتی قرار بگیرد می‌شکند. این ظروف را به صورت مستقیم بر روی اجاق گاز، کباب پز، توستر قرار ندهید.

ظرف پیرکس داغ اگر بر روی سطوح سرد مانند سنگ پیشخوان قرار بگیرد می‌شکند. ظرف پیرکس را مستقیماً روی سطح فلزی یا در سینک ظرفشویی قرار دهید و یا اگر قصد دارید آن را روی پیشخوان قرار دهید حتما سطح را با پارچه مرطوب بپوشانید.

ظرف پیرکس چگونه ساخته می‌شود؟ 

نکاتی که باید در حین استفاده از ظروف پیرکس رعایت کنید

لوازم آشپزخانه پیرکس بسیار با دوام هستند و به دلیل اینکه در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند کاربردهای فراوانی در پخت و پز دارند. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از خانم‌ها برای خرید این ظروف هزینه می‌کنند. مانند هر ظرف مورد استفاده در آشپزی، مهم است که بدانید چگونه از محصولات پیرکس به طور ایمن و مناسب استفاده کنید تا علاوه بر اینکه خطرات احتمالی را رفع می‌کنید مجبور نشوید برای تهیه دوباره این ظروف هزینه کنید.

  • از دست زدن به ظرف پیرکس داغ (از جمله ظروف با سطوح گیرنده سیلیکونی) خودداری کنید و سعی کنید از دستگیره‌های ضخیم استفاده کنید.
  • بیش از اندازه ظرف‌های پیرکس را داخل مایکروویو نگذارید.
  • در صورتی که قصد دارید ظرف پیرکس را داخل مایکروویو قرار دهید توجه کنید که به هیچ عنوان آن را با آلومینیوم نپوشانید.
  • استفاده از ظرف‌ پیرکس بدون مراقبت مناسب می‌تواند منجر به شکستگی، ترک خوردگی یا خراش شدید شود. به شما شدیدا توصیه می‌کنیم از ظروف ترک‌دار و ظروفی که بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سطح خارجی‌شان دچار خش‌خوردگی شده است استفاده نفرمایید.
  • در هنگام استفاده و جابه‌جایی ظرف پیرکس از برخورد آنها با دیگر ظروف خودداری کنید و به آنها ضربه نزنید.
  • قبل از قرار دادن ظروف در معرض حرارت، مطمئن شوید که به دمای اتاق رسیده است.
  • قبل از قرار دادن ظروف در فر، مقدار کمی آب به ظرف پیرکس اضافه کنید.
  • هرگز ظروف پیرکس داغ را در معرض آب سرد قرار ندهید.
  • هنگام استفاده از پیرکس باید از چندین موقعیت اجتناب کنید، در غیر این صورت استفاده از این ظروف می‌تواند برای شما خطرآفرین شود.

نکاتی که باید در حین استفاده از ظروف پیرکس رعایت کنید 

در چه مواقعی از ظروف شیشه‌ای پیرکس استفاده نکنیم

  • روی اجاق گاز
  • روی گریل
  • قرار دادن ظرف خالی یا تقریباً خالی در مایکروویو
  • برای گرم کردن کره یا روغن
  • قرار دادن ظرف پیرکس داغ در ماشین ظرف‌شوی

در چه مواقعی از ظروف شیشه‌ای پیرکس استفاده نکنیم

تمامی این اشتباهات می‌تواند منجر به شکسته شدن ظرف پیرکس شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم اجناس شیشه‌ای که دارای مشکلات ظاهری آشکار، مانند چین‌خوردگی یا تاول هستند و ممکن است شیشه را ضعیف کنند و باعث شکستن ظرف شوند، را خریداری نکنید. مهم است که قبل از استفاده از این محصول، تمام دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی را به دقت مطالعه کنید. این دستورالعمل‌ها نحوه استفاده صحیح از ظرف پیرکس را به وضوح بیان می‌کنند. برای جلوگیری از شکستن ظرف پیرکس مطمئن شوید که به دقت دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنید.

برای خرید بهترین ظروف پیرکس با کیفیت ایده آل با ما در فروشگاه کالای آشپزخانه چشمگیر همراه باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع ظروف پیرکس و تشخیص ظزوف پیرکس اصل با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن